fredag 10 april 2009

Påsk igen

Så var det då påsk igen! En helt underbar liten högtid som varje år slår en med samma förvåning. Trots att påsken är en sådan utmärkt helg då man ohämmat får trycka i sig vällagrat lösgodis och lata sig i fyra dagar, är man liksom alltid lika överraskad varje gång den dyker upp. Inte skulle vi väl någonsin bli lika överraskade av julen?

Hur kommer detta sig då? Påsken har ju precis som julen alla ingredienser som behövs, med påskpynt, mattradition och bortglömd koppling till den bibliska historien. Fast har den verkligen allt? NEJ, det som saknas är så klart påskmusiken! Det är självklart avsaknaden av specialkomponerade påsklåtar i godisdisk och blombutik som gör att vi rankar påsken onödigt lågt i förhållande till dess förträfflighet.
ö
Jag saknar verkligen artistinitiativ som hade kunnat resultera i klassiker såsom "Last Easter", "Vi koka tusen påskaägg" eller hjälpprojektet "Do they know it´s Easter?". Tänk att få höra Bono med sin lätt spruckna röst framsjunga raden "and there wont be eggs in Africa this Easter time...". Ojojoj, jag hoppas fortfarande inför nästa år.
k
Hur som helst känns det som jag hela dagen varit fullkomligt övertäckt av ägg.
j

Ägg: Anthon Bergs Mandelägg, Hemköp

2 kommentarer:

  1. Du får lyssna till något från soundtracket till filmen Easter Parade, Kanske Happy Easter! Eller så har ju hela Jesus Christ Superstar en klar påskanknytning.

    SvaraRadera
  2. Ah! Det har du ju rätt i! Tack för tipsen. Vi håller lite tyst om det här annars va? Jag vill ju inte att hela min teori faller...

    SvaraRadera